profil profil profil profil profil profil profil profil profil profil

Biografi

Pia är född den 13 mars 1982. Hon växte upp i Karlshamn tillsammans med de äldre bröderna Oden och Anders samt föräldrarna Una och Thomas. Bland hennes tidiga intressen fanns teater, djur och natur. Teaterintresset väcktes och hölls i liv genom Teatersmedjan där hon var med och spelade teater från första klass till gymnasiet. Intresset för djur och natur levde frodades i den miljöintresserade familjen och genom föreningen 4H. Den nära kontakten med grisar och får på 4H-gården i Asarum gjorde att Pia som 11-åring bestämde sig för att sluta äta kött – ett beslut som hon står fast vid.

Under mellanstadiet spelade Pia altblockflöjt på kommunala Musikskolan i Karlshamn men det var först när hon på högstadiet plockade upp Unas gamla gitarr och började lära sig ackord som musikintresset växte sig starkt. Hon hade en svensk bok med ackord som hon kämpade med att lära sig och så spelade hon med till britpopgruppens Blurs plattor. Bandet var snällt nog att skriva ut ackord i sina CD-konvolut så det var relativt lätt att spela med. Lite fel blev det dock när hon kom till ackordet B. I den svenska ackordboken hette det ackorden H, men det kände inte Pia vilket innebar att det inte lät helt... rätt. Detta tidiga missöde har bidragit till att Pia är en förespråkare för B och Bess. Läs om bergräppsförvirringen på wikipedia

Till gymnasiet sökte Pia först estetisk teater. När hon fick information om antagningsproven stod det att man skulle ha med sina dansskor för att det var dansprov också. Det var Pia inte ett dugg intresserad av och därför började hon på musiklinjen i Karlshamn istället.

Efter gymnasiet spenderade Pia ett år på Glimåkra Folkhögskola och sjöng gospel. Där kom hon också för första gången i kontakt med rytmik som ämne. Året gav nya kunskaper, en nytändning för musiken, ett växande dansintresse och nya vänner som fick med henne till Lund året efter. I Lund pluggade hon humanekologi, bodde i kollektiv och var med i Krischanstaspääxet.

Efter en termin av icke-musikaliska studier kände Pia att hon ville satsa mer på musiken och sökte därför till Musikhögskolan i Malmö våren 2003. Hon valde rytmikutbildningen eftersom den verkade innehålla mest av det som hon tyckte var roligt: musik, dans och teater. Januari till mars 2003 bodde hon på korridor i Lund. Hon tömde rummet på så mycket möbler som möjligt och komponerade och övade in den rörelseform som skulle ta henne till Musikhögskolan. Det positiva antagningsbeskedet fick hon när hon satt i ett hotellrum i Sao Paulo, Brasilien där hon befann sig tillsammans med folkiskompisen Lisa på en tvåmånaders resa i Sydamerika.

Augusti 2003 flyttade Pia in på Bodekullsgatan 29a i Malmö och började på instrumental- och ensemblelärarutbildningen med inriktning rytmik (IE Rytmik) på Musikhögskolan i Malmö. Där träffade hon ett oändligt antal fantastiska människor varav tre kom att bli en del av hennes järngäng det första året. Det var Cecilia Grönfelt, Emil Kunze och Esbjörn Wettermark som alla gick IE Folkmusik. Tillsammans spenderade de oräkneliga kvällar och nätter i Pias guldfärgade soffgrupp. Där fick Pia för första gången höra talas om spelmansstämmor, kvartstoner, Groupa och allt annat som tillhör folkmusikvärlden.

2003 var också året då Pia för första gången kom i kontakt med vietnamesisk musik. Ett band från Hanoi var på besök på skolan och gav konsert. Efteråt berättade någon att två av de vietnamesiska musikerna skulle vara kvar i Malmö under hösten och den som ville kunde få lektioner på valfritt instrument, ett erbjudande som Pia nappade på. Dan trung blev hennes instrument som hon spelade under många, långa lektioner tillsammans med läraren Thuy. Senare under hösten blev hon också placerad i en ensemble som spelade hovmusik från Hue. Där spelade hon en liten trumma och förstod ingenting av musiken och knappt inget av vad läraren Hue sa.

Våren 2004 följde hon för första gången med Emil ner i den källarlokal där Malmö Folk hade sina evenemang. Där tog hon sina första polskesteg som ledde in hennes liv på ett nytt spår. Samma sommar åkte hon på sin första spelmansstämma i Ransäter. Hennes ende vän på plats var Emil, men hon upptäckte snabbt att det inte var något problem – trevligt folk fanns det gott om! Fascinerad beskådade hon för första gången äkta buskspel. Överallt stod folk i grupper och spelade olika låtar. På norra logen dansade hon med så många som möjligt och fick lära sig bakmes och andra nyttigheter. Upplevelsen gav mersmak som samma sommar fick iväg henne till spelmansstämman i Degeberga och folkmusikfestivalen i Korrö. På den vägen fortsatte det. Året efter blev hon invald i Malmö Folks styrelse och inledde sin bana som folkmusik- och dansarrangör.

Efter två år på musikhögskolan var det dags för lite variation och läsåret 2005/2006 tog Pia därför studieuppehåll och läste istället Genusvetenskap i Lund och jobbade som musiklärare. På våren följde hon med Lunds Kammarkör till USA som inhoppare och blev sedan kvar i kören.

Med förnyade krafter började hon åter på musikhögskolan hösten 2006. Samtidigt inledde hon samarbetet med folkdanspedagogen Liv Hellström, då de i november 2006 höll sin första gemensamma helgkurs i folkdans. Liv kom direkt från folkdanspedagogutbildning på Danshögskolan i Stockholm och stod för gedigna folkmusik- och danskunskaper. Pia agerade allt-i-allo under den första kursen. Hon lagade all mat, var Livs bollplank och bidrog med övningar där rytmiken och improvisationen fick möta folkdansen. Sedan dess har rollerna förändrats och en tydlig Liv&Pia-pedagogik har utvecklats under de fyra år som de har hållit kurser tillsammans – ett samarbete som förhoppningsvis kommer att fortsätta i många år till.

På våren 2007 kom det åter lärare från Vietnam till studenterna på Musikhögskolan i Malmö. Pia kände sig då nästan tvungen att vara med då intresset från övriga studenter inte var direkt enormt. Hennes nya roll i ensemblen blev att sjunga och den första låten hon lärde sig var Da co hoai lang. Tillsammans med Helena Berggren, Olof Göthlin, Esbjörn Wettermark, Sara Alkeby och Hedda Heiskanen började Pia nu på allvar att utforska den vietnamesiska musiken. Till sin hjälp hade de lärarna Thanh Thuy och Tra My och efter en termin med otaliga rep och experimenterade hade musiken fått ett ordentligt fäste i Pias hjärta.

Samma höst fick hon möjlighet att genom Sida göra sin första studieresa till National Academy of Music i Hanoi och året därpå blev det ytterligare en resa. Våren 2009 var Pia klar med sin grundutbildning och bestämde sig för att plugga vidare ytterligare en termin. Denna spenderades med fältstudier i Vietnam. Hon fördjupade sig då i musikteaterformen Cheo och blev ordentligt insyltad i Ca tru-klubben Ca Tru Thang Long. En dag i veckan undervisade hon också i rytmikmetodik på National Academy of Music.

Efter examen spenderade Pia ett år med att testa olika musik- och rytmiklärarjobb. Samtidigt startade hon en ungdomsgrupp i scenisk folkdans och inledde ett samarbete med Pär Moberg och Anette Hansson för att få igång projektet SkåneFolk Youth Ensemble, som genomfördes första gången sommaren 2010.

Augusti 2010 till maj 2012 jobbade Pia som projektledare för Världens Musik och Dans i Skåne - ett projekt som drevs av Sveriges Spelmäns Riksförbund, Riksförbundet för Folkmusik och Dans (RFoD), Svenska Folkdansringen, Eric Sahlström Institutet och Kulturens Bildningsverksamhet. Projektets syfte var att synliggöra och tillgängliggöra folk- och världsmusik och dans i Skåne, lyfta upp det som finns och skapa nytt. Aktiviteter som skedde genom projektet var bland annat Romsk och Svensk kulturkväll, Klubb Rålåt, Klubb Navet, FolkFusion, SkåneFolk Youth Ensemble, Höör Irish Music Festival, Valborgsfesten på Ribban...

Efter 9 år i Malmö var det sen dags att byta miljö och hösten 2012 gick flyttlasset till Stockholm. Där började hon snabbt att jobba på Kulturens Bildningsverksamhet. Till att börja med för att fixa med Folk- och Världsmusikgalan 2013 och från våren 2013 som ansvarig för Kulturens program för Inspiration & Kompetens. Där håller hon nu i Kulturens ledarutbildningar runt om i landet, roddar med utbildning i Konstnärligt Ledarskap mm.

Efter att ha levt med SkåneFolk Youth Ensemble varenda vaken och sovande sekund de senaste fyra åren tog hon farväl av ensemblen, ungdomarna, projektet, livsstilen, föreningen, skfye-tacosen... i slutet av 2013. Därefter öppnade sig en annan dörr och våren 2014 fick Pia chansen att undervisa i rytmik på Musikhögskolan i Örebro tillsammans med Johanna Levin och Karin Westerberg som alla pluggade tillsammans i Malmö.